De 7 meest gemaakte fouten bij het uitvoeren van een vitaliteitsplan

Hoe komt het toch dat sommige bedrijven een zeer succesvol vitaliteitsbeleid hebben en anderen niet verder komen dan een mandje fruit bij de lunch? Tijdens een feestje hoor je geluiden van je vrienden over hun gemotiveerde en energieke medewerkers. Terwijl jouw team het liefst achter hun computer blijft zitten, tenzij er ergens taart wordt gegeten. Hoe komt dat toch?

Creëer een vitale organisatie! De basis hiervoor is een inhoudelijk goed vitaliteitsplan met voldoende aandacht voor alle onderdelen van vitaliteit: motivatie, energie en veerkracht. Heldere doelen die gemakkelijk toe te passen zijn de praktijk, dat is belangrijk.

Veel bedrijven gingen je voor. Zij hebben het lesgeld betaald. Wij hebben de 7 meest gemaakte fouten bij het uitvoeren van een vitaliteitsplan voor je op een rijtje gezet. Ontdek binnen een paar minuten wat jij niet en wat je wel moet doen om een succesvol vitaliteitsbeleid te voeren.

De meest gemaakte fouten bij het uitvoeren van een vitaliteitsplan

1. Top down invoeren

Jullie hebben hard gewerkt aan een inhoudelijk goed vitaliteitsplan. De directie, het management en alle projectleden staan 100% achter dit plan. En terecht. Maar nu? Veel organisaties vergeten om hun medewerkers vanaf het begin erbij te betrekken. Opeens worden er hardloopgroepjes gevormd, gezonder geluncht en wordt er een training Stressmanagement gegeven. Leuk, maar de context en toegevoegde waarde is voor de medewerkers onduidelijk. De kans dat je bereikt wat je wilt met het vitaliteitsbeleid is nihil.

Zorg ervoor dat je op tijd de medewerkers betrekt. Het liefst al bij het opstellen van het vitaliteitsplan. Kies voor de langere termijn aanpak. Creëer een bewustwording over het belang van vitaliteit. Maak het praktisch en niet te groot. Stimuleer hen om zelf te ontdekken wat een vitale levensstijl is en wat hen oplevert.

2. Ervan uitgaan dat iedereen weet wat vitaliteit is

Weet jij wat vitaliteit is? Een gezonde salade voor de lunch? 30 minuten bewegen per dag? Waarschijnlijk is jouw idee van het begrip vitaliteit weer net iets anders dan die van je collega’s. Bedrijven waarin er geen duidelijkheid is over de inhoud van de term vitaliteit missen grotendeels de betrokkenheid van haar medewerkers.

Wil je commitment creëren? Dan is het van belang dat alle betrokkenen helder hebben wat er onder vitaliteit wordt verstaan. Geef samen antwoord op de vraag waarom een vitale organisatie belangrijk is en wat het voordeel is voor ieder persoonlijk. Op die manier creëer je betrokkenheid en wordt het vitaliteitplan plan op waarde geschat door de hele organisatie.

3. Geen heldere meting van de resultaten

Bedrijven die de resultaten van de ingevoerde plannen niet meten, missen in ieder geval twee dingen: de mogelijkheid om effectief bij te sturen én de kans op het vieren van successen. Niet alleen voor de directie, het management en degene die het plan hebben opgesteld is het goed om te weten wat het vitaliteitsbeleid oplevert, ook voor medewerkers is het nuttig. Door de winst te benoemen en hen te complimenteren over hun aanpak, vergroot je de kans dat ze nog meer van hetzelfde gedrag vertonen. Immers wat je aandacht geeft dat groeit.

Het gevoel hebben dat er een goed vitaliteitsbeleid wordt gevoerd is fijn, maar niet meetbaar. Door inzichtelijk te maken wat het oplevert op het gebied van ziekteverzuim, stressreductie, plezier op de werkvloer, financieel enz. kun je meten wat de resultaten zijn en bijsturen als het nodig is. Dat is nog eens effectief een plan doorvoeren!

4. Niet bijsturen als dat nodig is

Een andere vaak gemaakte fout bij de uitvoering van een vitaliteitsplan is om niet bij te sturen als het nodig is. In het beste geval meet je wel de resultaten maar blijf je als organisatie vasthouden aan het opgestelde plan. Ook als dit niet blijkt te werken. Herkenbaar? Hopelijk niet. En toch gebeurt het regelmatig.

Kies voor een holistische aanpak. Zorg ervoor dat vitaliteit overal in het bedrijf terug te vinden is. Zorg dat het geïntegreerd is in de beoordelingscyclus, in een opleidingsplan of tijdens de wekelijkse vergaderingen. Is dit nog niet voldoende om de gestelde doelen te halen? Misschien moeten de werkprocessen opnieuw ingericht worden of is de lang uitgestelde cultuurverandering nu toch echt noodzakelijk. Wat jullie ook beslissen: onderneem actie en stuur bij als dat nodig is. Anders sterft een vitaliteitsbeleid een langzame dood.

5. Persoonlijke ontwikkeling onderschatten

Vitaliteit gaat onder andere over energie, motivatie en veerkracht. Als je hiervan uitgaat kun je stellen dat persoonlijke ontwikkeling een belangrijk onderdeel is van vitaliteit. Bedrijven die hun medewerkers niet stimuleren en faciliteren om het beste uit zichzelf te halen, missen een essentieel onderdeel van vitaliteit.

Professionals die de leiding nemen over hun leven kennen hun persoonlijke passie en missie. Ze weten waar ze energie van krijgen, waar ze zich voor willen inspannen en hoeveel hooi ze op hun vork kunnen hebben zonder overspannen te raken. Dit zijn medewerkers die in staat zijn om eigenaarschap te nemen. Door hen te ondersteunen bij hun persoonlijke groei op het gebied van leiderschap, committent, dealen met hun interne wereld dialoog en een gezonde leefstijl, deel je op een eerlijke manier de verantwoordelijkheid voor een vitale organisatie.

6. Geen begeleiding aanbieden en borgen

In de meeste vitaliteitsplannen staat beschreven dat er bijeenkomsten worden georganiseerd over vitaliteit. Natuurlijk! Het kan erg versterkend werken om een expert uit te nodigen. Zeker doen. Maar maak niet de denkfout dat je een vitale organisatie creëert met alleen het organiseren van een themadag. Om een blijvend effect te hebben is meer begeleiding nodig.

Door op regelmatige basis begeleiding te bieden in de vorm van training of persoonlijke coaching, zorg je ervoor dat vitaliteit tot leven komt én blijft. Alleen door herhaaldelijk aandacht te geven aan een gezonde levensstijl maak je een duurzame verandering mogelijk.

7. De (kleine) successen niet vieren

De laatste fout die bedrijven maken bij het uitvoeren van een vitaliteitsbeleid lijkt misschien niet zo belangrijk, maar vergis je niet. Bedrijven die (kleine) successen niet vieren, missen de kans op meer succes. Uit onderzoek van een bewegingswetenschapper naar de prestaties van een voetbalteam tijdens een penaltyreeks, is naar voren gekomen dat successen vieren de kans vergroot op nóg meer succes. Voetbalteams die duidelijk als team optreden, elkaar aanmoedigen en flink juichen wonnen vaker de reeks.

Het loont dus om successen meetbaar maken. Of ze nou groot zijn of klein. Als blijkt dat de ziekteverzuimcijfers zijn gedaald is dat natuurlijk iets wat gevierd kan worden. Maar ook een persoonlijk succes van een professional die steeds beter zijn grenzen aangeeft en daardoor meer veerkracht ervaart, mag gevierd worden. Door te benoemen wat er goed gaat vergroot je de kans op nog meer succes. Want… wat je aandacht geeft groeit!

Geschreven door: Susanne Amoraal

Offerte aanvragen
Terug naar het blog overzicht