ZakelijkeTrainer.nl
ZakelijkeTrainer.nl
 

Hybride werken: werk heeft het gebouw verlaten


In december 2020 is het boek “Werk heeft het gebouw verlaten” van Jitkse Kramer verschenen. Zij legt vanuit antropologisch perspectief uit hoe de coronacrisis ons werkleven heeft veranderd en wat daar de gevolgen van zijn voor onze werkcultuur. In deze blog delen we haar inzichten. Hoe zorg je ervoor dat thuiswerken een succes wordt? En hoe geef je als leider en organisatie vorm aan het hybride werken?

 

Werk heeft het gebouw verlaten

In het begin van 2020 was de locatie van ons werk voor de meeste mensen een gegeven. Een feit. Iets om niet eens over na te denken. Maar daar kwam door de coronacrisis snel verandering in. We moesten massaal thuiswerken. En dat doen we nog steeds. Werk is losgetrokken van locatie, en soms ook van tijd. Inmiddels worden we  al maanden geconfronteerd met onzekerheid, crisismanagement, aanpassingen en veranderingen. Niet wetende hoelang het nog gaat duren en hoe de toekomst van werk er precies uitziet.

Dat is niet altijd erg, want er zitten veel voordelen aan thuiswerken. Sommige mensen voorspellen daarom dat het thuiswerken een blijvertje is. Maar anderen stellen dat werk na de coronacrisis weer snel teruggaat naar normaal. Als we het er dan nog over eens zijn wat normaal is, natuurlijk.

Een ding is zeker, we moeten onze manier van werken aanpassen. Op een andere manier samenwerken, leidinggeven, communiceren en verbinden. De belangrijkste oorzaak van het nieuwe werken is dat werk zich grotendeels heeft verplaatst naar een virtuele omgeving. Of, in de woorden van antropoloog Jitkse Kramer, “Werk heeft het gebouw verlaten”. Dit is de titel van haar nieuwe boek waarin ze ons werkende leven tijdens de coronacrisis onder de loep neemt. Ze duikt in de wereldwijde, collectieve cultuurshock aan het begin van de crisis en de aanpassingen die de huidige manier van werken van ons vraagt.

In deze blog nemen we je mee in onze nieuwe manier van werken en kijken we naar hoe je dat dan het beste doet. Als persoon, leider, team en organisatie.

 

Hybride werken

Kramer gebruikt het begrip ‘hybride werken’, om onze huidige werkcultuur te beschrijven. Een cultuur waarin de werklocatie niet afhangt van het beschikbare gebouw, maar van het type werk, het doel van de activiteit, de gewenste mate van interactie, de efficiëntie van de communicatie en de persoonlijke voorkeuren van medewerkers en klanten. Hoewel veel organisaties voor de coronacrisis al bezig waren met thuiswerken en digitalisering, is het nu op grote schaal en in sneltreinvaart doorgevoerd.

En wat blijkt? Veel van ons werk kunnen we ook goed thuis of op afstand doen. Met creativiteit wordt er aan oplossingen gewerkt om het thuiswerken mogelijk te maken. In het begin zat iedereen nog gezellig op vrijdagmiddag te Housepartyen en te roepen dat ze gelukkig geen reistijd meer hadden. Maar na een tijdje ging het knagen. Hoelang duurt dit eigenlijk nog?

We zien ook dat niet alles vervangen kan worden. Zoals het echte contact met je collega’s. Of het gesprek bij de koffieautomaat waarin je het laatste nieuws hoort. Het aanvoelen van de onderstroom in organisaties. En de beslissingen ná de vergadering.

Dus nu komen de vragen. Hoe houden we verbinding met elkaar? Hoe werken we niet alleen efficiënt, maar ook leuk samen? Leidinggeven op afstand, hoe doe je dat? Hoe ga je moeilijke gesprekken aan? En hoe gaat de toekomst van ons werk eruitzien?

 

Een succes maken van thuiswerken en hybride werken

Kramer definieert vier aandachtsgebieden om effectief hybride te werken: organisatiecultuur, verbinding, werkplek en leiderschap. We leggen alle aandachtsgebieden stap voor stap uit. Wil je hier meer over weten en praktische handvatten krijgen? Lees dan het hele artikel hier.

 

Organisatiecultuur

Definieer of herdefinieer jouw organisatiecultuur. Wat is de missie van de organisatie? Wat wil je bereiken? Welk vuur of welke passie ligt daaraan ten grondslag? Welke waarden zijn belangrijk voor jullie?

De volgende stap is bepalen in welk opzicht de spel- en gedragsregels moeten veranderen om deze organisatiecultuur te realiseren op afstand. Denk hierbij aan het inrichten van de online werkomgeving, de online activiteiten die je organiseert of hoe er leiding wordt gegeven. Zoek ook manieren om te behouden wat goed gaat. Wat verbindt jullie, waar zijn jullie trots op? En wat gaat er juist niet goed? Neem dat mee in de veranderingen. Dit zijn allemaal keuzes die bijdragen aan de organisatiecultuur.

 

Verbinding

Onderlinge binding zonder fysieke werkplek. Dat is nieuw. En voor veel mensen nu een uitdaging. Maar zeker niet onmogelijk. Het gaat alleen niet meer vanzelf zoals op kantoor, dus je moet er actief mee bezig zijn.

Wanneer het informele in de vergadering wegvalt, plan dan een digitaal koffiemoment in of ga lunchwandelen. Juist om eens te horen hoe het gaat. Niet om doelen en taken te bespreken. Dat komt in die vergadering wel. Het mag zelfs best een beetje minder efficiënt. Maak digitale communicatie menselijk. Blijf praten, over de goede en slechte dingen. Zoek elkaar op en maak tijd voor elkaar. Expliciet en bewust. Het komt je niet aanwaaien en je moet ernaar opzoek. Maar het is er wel.

 

Werkplek

Met het hybride werken is de werkplek flexibel. Soms zal je op kantoor werken en soms thuis. Dit hangt af van functionaliteit, effectiviteit, menselijkheid, plezier en op dit moment ook de COVID-maatregelen. Een voorwaarde van een goede werkplek is dat iedereen er toegang tot heeft en weet waar informatie te vinden is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een snelle laptop en internetverbinding, maar ook een virtuele plattegrond waarop staat waar informatie te vinden is.

Onderzoek daarnaast voor online meetings welke tools en apps geschikt zijn voor de specifieke afspraak. Wissel verschillende contactvormen af en organiseer bijeenkomsten die passen bij de organisatiecultuur. Zo ga je op zoek naar wat voor jullie werkt en leer je spelenderwijs.

Houd hierbij ook rekening met het ritme. Iedereen werkt namelijk met een ander ritme, maar het is wel fijn om een beetje overeenstemming te hebben. Zorg er daarom voor dat er een balans is tussen flexibiliteit en saamhorigheid. Een structuur waarin iedereen zijn eigen ding kan doen.

 

Leiderschap

Er zijn op dit moment twee typen leiderschap erg relevant. Ten eerste de dagelijkse gang van zaken. En daarnaast alle veranderingen en uitzonderingen die nu op ons afgevuurd worden. Dit vraagt vitaliteit en veerkracht van leiders. Snelle beslissingen nemen op basis van zo veel mogelijk informatie en daarnaast ook nog zorgen voor draagvlak.

Hybride werken vraagt vooral om verantwoordelijkheid van iedereen. Stuur daarom op output en niet op aanwezigheid. Dat levert alleen maar stress en wantrouwen op. Heldere afspraken en duidelijkheid over aflevermomenten zijn onmisbaar.

Door het gebrek aan fysiek contact mis je veel signalen. Hier moet je dus expliciet naar op zoek. Geef vertrouwen, luister goed naar wat er speelt, leg contact met iedereen. Zet in op menselijk leiderschap. In de woorden van Jitske Kramer: “om zo als leider ook op afstand dichtbij te kunnen zijn”.

 

Verbeter het hybride werken in jouw organisatie

Wil jij ook meer uit jezelf, je team en je organisatie halen? Dat kan bij Zakelijke Trainer. Wij zorgen ervoor dat jij de skills hebt om een hybride werkcultuur tot een succes te maken. Kijk bijvoorbeeld eens bij een van onze trainingen die je hierbij helpen:

Neem nu de regie over het thuiswerken en bouw aan een organisatiecultuur waar je tot je recht komt.

Geschreven door: Charelle Kooy


Wil jij eruit halen wat erin zit? Neem dan contact met ons op over de mogelijkheden voor jouw team en/of organisatie. Bel 085 – 0608940, stuur een mail naar info@zakelijketrainer.nl of vul het onderstaande contactformulier in.

Zakelijke Trainer biedt meer (online) jaarprogramma’s, trainingen en workshops op het gebied van Leiderschap en management, Teambuilding en communicatie, Persoonlijke effectiviteit, Vitaliteit en werkgeluk en Creativiteit en innovatie.



Terug naar overzicht
ZakelijkeTrainer.nl
ZakelijkeTrainer.nl Garantie check:
  • Binnen 1 werkdag reactie
  • Persoonlijk advies
  • 2 weken bedenktijd
  • 100% kwaliteitsgarantie
  • Professionele trainers
ZakelijkeTrainer.nl
ZakelijkeTrainer.nl
Offerte aanvragen / contact opnemen

    Verstuur
    ZakelijkeTrainer.nlZakelijkeTrainer.nlZakelijkeTrainer.nlZakelijkeTrainer.nlZakelijkeTrainer.nlZakelijkeTrainer.nlZakelijkeTrainer.nlZakelijkeTrainer.nlZakelijkeTrainer.nlZakelijkeTrainer.nlZakelijkeTrainer.nlZakelijkeTrainer.nl
    ZakelijkeTrainer.nl