Werkstress omzetten naar werkplezier

6 vragen die je aan je medewerkers kunt stellen om dit onderwerp bespreekbaar te maken

Volgens het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is stress op de werkvloer beroepsziekte nummer 1. Meer dan een miljoen mensen loopt jaarlijks het risico op een burn-out en andere werkgerelateerde psychische ziektes. Zij geven aan dat mensen die hiermee te maken kregen één ding gemeen hebben: als ze er eerder over hadden gesproken met hun omgeving, thuis en op het werk, was het waarschijnlijk nooit zo ver gekomen!

Werkstress omzetten naar werkplezierWeek van de werkstress

Van 16 tot en met 20 november 2020 is het weer ‘Week van de Werkstress’. In het hele land organiseren bedrijven activiteiten om werkstress aan te pakken en om het werkplezier te vergroten. Extra aandacht voor stress op het werk is natuurlijk belangrijk, maar wat je eigenlijk wil is constructief werken aan het vergroten van werkplezier waardoor de werkstress ervaring naar de achtergrond verdwijnt.

Werkstress en werkplezier bespreekbaar maken

Werkplezier heeft te maken met persoonlijke ontwikkeling, verbinding met jezelf en anderen en met het leveren van een waardevolle bijdrage aan het grote geheel. Omdat we willen voorkomen dat werkplezier slechts een abstracte term blijft, dagen we je uit om er zelf handen en voeten aan te geven. We hebben 6 vragen opgesteld die je aan je teamleden of medewerkers kunt stellen om het onderwerp bespreekbaar te maken. Want, zoals het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid al eerder stelde, als mensen die te maken hebben met werkstress er op tijd over spreken, kun je heel wat leed voorkomen.

6 vragen die je aan je medewerkers kunt stellen om dit onderwerp bespreekbaar te maken

Deze vragen helpen je om helder te krijgen hoe jouw medewerker de werkstress om kunt zetten naar werkplezier en hoe jij hieraan kunt bijdragen. De vragen zijn gebaseerd op de gelukstrategieën zoals Sonja Lyubomirsky ze heeft beschreven in haar boek ‘De maakbaarheid van het geluk’.

1. Hoe gaat het nu?
Niet de afgelopen week, het afgelopen uur, maar NU? Wat voel je? Wat denk je? Hoe is het met je lichaam? Waar heb je nu behoefte aan? Door te focussen op het nu zorg je ervoor dat je gesprekspartner je contact maakt met de huidige situatie. De emoties en gedachten die stress veroorzaken spelen zich af in je hoofd. Door de aandacht te verleggen naar nu, kom je dichter bij de realiteit. Er is tenslotte alleen maar nu. Vanuit deze staat kunnen jullie verder onderzoeken wat er speelt.

2. Ervaarde je de afgelopen tijd stress? Zo ja, wanneer en hoe ging je daarmee om?
Met deze vraag onderzoek je welke factoren voor stress zorgen en welke coping strategie je medewerker gebruikt. Ontdek of diegene hoge eisen aan zichzelf stelt en of deze kloppen met wat er van hem/haar verwacht wordt. Stel voor dat je gesprekspartner mild is naar zichzelf en accepteert dat hij of zij geen superman is.

3. Weet je nog waar je het voor doet?
Zoom in op de persoonlijke drijfveren en doelstellingen van je medewerker. Probeer te achterhalen of hij/zij behapbare doelen heeft gesteld en of deze matchen met die van jullie team en organisatie. Mocht blijken dat er conflicterende waarden spelen, dan kan die voor een enorm energielek zorgen voor beide partijen. Onderzoek of jullie nog op één lijn zitten en stel indien nodig de verwachtingen bij.

4. Kun je benoemen wat er wél goed gaat?
Hoe kun je wat er goed gaat verder uitbouwen? Hoe kom je weer in de flow terecht? Hoe zorg je ervoor dat je voldoening haalt uit je werk? Deze vragen helpen je medewerker om na te denken over positieve momenten en nodigen hem/haar uit om duidelijk zijn/haar behoefte kenbaar te maken. Door te onderzoeken wat er wel al goed gaat kun je samen een manier vinden om die positieve ervaring en dat positieve gevoel meer ruimte te geven.

Cruciale randvoorwaarden bij het bespreken van werkstress en werkgeluk

  • Plan een rustig moment waarbij je één op één kan spreken met je medewerker. Ga een blokje om of drink op een rustige plek samen een kopje koffie.
  • Zorg dat je je afspraak nakomt en ruim tijd inplant voor dit samenzijn.
  • Wees met je volledige aandacht bij het gesprek. Zorg dat je niet afgeleid kan worden door je telefoon of dringende deadlines. Focus je op je gesprekspartner.
    Stel de vragen en luister zonder oordeel. Kom niet direct met oplossingen, laat dat zoveel mogelijk aan je medewerker over.
  • Complimenteer hem/haar over het bespreekbaar maken met jou en bedank hem/haar voor het in jou gestelde vertrouwen.
  • Maak duidelijke afspraken over het eventuele vervolgtraject.

5. Voel je nog ruimte om te investeren in sociale relaties?
Wij zijn van nature sociale wezens. Als we alleen maar bezig zijn met het halen van deadlines gaan we de verbinding met onszelf en anderen missen. Het is dus belangrijk om te onderzoeken of je gesprekspartner voldoende ruimte voelt om te investeren in sociale relaties op werk en privé. Lukt het om af en toe gezamenlijk te lunchen, een vriendelijke opmerking naar een collega te maken bij de koffiemachine of tijd door te brengen met het gezin of vrienden?

6. Wat kun jij doen, en wat kunnen wij doen, om ervoor te zorgen dat je elke dag met energie naar huis gaat?
De intentie van deze vraag is om erachter te komen hoe je medewerker, jij als leidinggevende en jullie organisatie, voldoende draagkracht creëert. Een belangrijk onderdeel van werkplezier is zorgen voor lichaam en ziel. Gezond voedsel, voldoende beweging maar ook verbondenheid met het hogere doel van de organisatie kan het energieniveau doen groeien. Vraag naar constructieve feedback en kijk hoe jij van dienst kunt zijn.

Geschreven door: Susanne Amoraal

Offerte aanvragen
Terug naar het blog overzicht